Plan: | Bestemmingsplan Herziening Parkeren 2021 |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0014.BP647HerzPark2020-ow01 |
Aanleiding
Dit bestemmingsplan herziet de parkeerregels zoals die aanwezig zijn in het bestemmingsplan Facetherziening Parkeren uit 2016 en in bestemmingsplannen die na 1 juli 2018 zijn vastgesteld.
De aanleiding voor dit bestemmingsplan is vierledig.
1. wijziging van het parkeerbeleid
In de gemeente Groningen is de rol van de fiets in het verkeersbeeld aanzienlijk. De gmeente stimuleert al vele jaren het gebruik van de fiets. Daarnaast wonen er in de stad Groningen zeer veel (studerende) jongeren, die vrijwel allemaal fietsen. Dat heeft gevolgen voor het straatbeeld, waarin geparkeerde fietsen een belangrijke factor zijn. De gemeente besteedt in haar parkeerbeleid daarom ruim aandacht aan het fietsparkeren. Hoewel het parkeerbeleid is neergelegd in beleidsregels, is het gewenst om parkeerregels in ruimtelijke plannen ook van toepassing te laten zijn op het parkeren van fietsen. Dat was tot nu toe niet het geval en daarin voorziet nu dit bestemmingsplan.
2. gemeentelijke herindeling
Sinds 1 januari 2019 maken door de gemeentelijke herindeling de voormalige gemeenten Ten Boer en Haren deel uit van de gemeente Groningen. De voormalige gemeente Haren had in haar ruimtelijke plannen nog vrijwel geen parkeerregels opgenomen. Dit is echter een wettelijke verplichting sinds 1 juli 2018. Op die datum mochten bestemmingsplannen voor de parkeerregels niet meer verwijzen naar de stedenbouwkundige bepalingen van de Bouwverordening1. Daarin voorziet dit plan nu. Voor Haren worden naast dit bestemmingsplan ook de 12 geldende beheersverordeningen aangepast voor wat betreft het onderdeel parkeren, door middel van een facet beheersverordening. Ten Boer heeft in haar ruimtelijke plannen van vóór de herindeling weliswaar parkeerregels opgenomen, maar deze worden met dit plan gelijkgetrokken met die voor de rest van de gemeente.
3. binnenplanse afwijking vervalt
In het voorgaande bestemmingsplan Facetherziening Parkeren is een afwijkingsbevoegdheid opgenomen waarmee het bevoegd gezag toestemming kan verlenen om de parkeerbehoefte niet (geheel) te realiseren op eigen terrein. Het is gewenst om deze bevoegdheid niet meer in een bestemmingsplan,maar in de beleidsregels Parkeernormen op te nemen. Dat biedt de mogelijkheid om vergunningprocedures sneller af te handelen en bij gewijzigd beleid het toetsingskader voor afwijken aan te passen.
4. instandhoudingsregel toegevoegd
In het bestemmingsplan Facetherziening Parkeren zijn geen regels opgenomen voor de instandhouding van eenmaal gerealiseerde parkeerplaatsen. Dit is echter gewenst, ter voorkoming van het verdwijnen van parkeerplaatsen nadat deze op basis van een vergunning zijn gerealiseerd.
Doel
Het doel van dit bestemmingsplan is om voor de gehele gemeente Groningen gelijkluidende regels in ruimtelijke plannen op te nemen voor het facet parkeren, inclusief het fietsparkeren.
Het plan wijzigt regels op het gebied van het parkeren van een groot aantal bestemmingsplannen. De begrenzing van al deze plannen tezamen vormt het plangebied. Op de kaart hieronder is de begrenzing van het plangebied aangegeven.
Dit bestemmingsplan verwijst voor de te hanteren parkeernormen naar de Beleidsregels Parkeernormen gemeente Groningen. Deze verwijzing vind haar grondslag in artikel 3.1.2, tweede lid, onder a van het Besluit ruimtelijke ordening. De beleidsregels worden regelmatig bijgesteld. Dat biedt de nodige flexibiliteit in het parkeerbeleid zonder dat daarvoor het bestemmingsplan behoeft te worden gewijzigd.
De beleidsregels parkeernormen bevatten het te doorlopen stappenplan rondom het bepalen van de parkeerbehoefte, de te hanteren parkeernormen en de spelregels over parkeren op eigen terrein. Uitgangspunt is dat het parkeren op eigen terrein wordt opgelost. Tevens bevatten de Beleidsregels Parkeernormen spelregels voor de afmetingen van parkeerplaatsen die afgestemd moeten zijn op gangbare motorvoertuigen. Tenslotte bevatten de beleidsregels ook de mogelijkheid om van de parkeernormen af te wijken.
Het bestemmingsplan Herziening Parkeren 2021 voorziet in een juridisch adequate aanpassing van een aantal bestemmingsplannen. Het is een plan op basis van artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro).
Dit bestemmingsplan is gemaakt conform SVBP 2012 (Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012) en het standaard-bestemmingsplan van de gemeente Groningen. Daarin zijn de regels gestandaardiseerd.
Het bestemmingsplan is digitaal gemaakt. De digitale verbeelding is variabel in schaal doordat kan worden in- en uitgezoomd, en bezit een meetfunctie. Het digitale plan is raadpleegbaar via het internet (https://gemeente.groningen.nl/projecten-en-bestemmingsplannen alsook www.ruimtelijke plannen.nl). Daar zijn de digitale bestanden ook te downloaden.
De papieren (analoge) verbeelding bestaat uit één kaartblad met schaal 1:25.000. Deze verbeelding is getekend conform de PRABPK 2012 (Praktijkrichtlijn Analoge Bestemmingsplankaart). De verbeelding geeft in samenhang met de regels de bouw- en gebruiksmogelijkheden van de gronden binnen het plangebied aan.
In het plangebied gelden momenteel de onderstaande bestemmingsplannen. Aangegeven wordt welke artikelen met de herziening komen te vervallen. In een aantal plannen zijn geen regels opgenomen voor parkeren. Daar komen dus ook geen regels te vervallen. Maar deze plannen zijn wel onderdeel van dit (facet)bestemmingsplan.
Nr. | Naam | Vastgesteld | Te vervallen artikel |
347 | Driebond | 10-04-1991 | nvt |
390 | De Brink/De Meeuwen | 24-09-1997 | 1.6 |
427 | Kostverloren, Zeeheldenbuurt en Badstratenbuurt | 31-05-2006 | 5 |
430 | Vinkhuizen 2007 | 20-06-2007 | 5 |
431 | Hoendiep 2008 | 30-09-2009 | 4 |
433 | Meerstad | 19-12-2007 | 16 |
437 | Westpoort | 20-02-2008 | nvt |
438 | Peizerweg 2009 | 30-09-2009 | 12 |
439 | Oud Zuid | 27-05-2009 | 4 |
442 | Openbaar Vaarwater | 27-01-2010 | 9 |
443 | Opheffing geluidzone en herziening Friesestraatweg / Reitdiep |
25-11-2009 | 5 |
444 | Herziening Eemspoort Hunzezone | 17-06-2009 | nvt |
448 | Waterrand Oosterparkwijk | 30-09-2009 | 5 |
449 | Kempkensberg – Engelse Kamp e.o. | 29-10-2008 | 20 |
450 | Coendersborg | 28-10-2009 | 21 |
451 | Transferium Hoogkerk / Peizermade | 28-08-2008 | 5 |
453 | Paddepoel, Selwerd en Tuinwijk Uitwerkingsplan Plutolaan |
27-01-2010 15-03-2011 |
20 6 |
454 | De Held III | 17-06-2009 | 13 |
455 | De Wijert | 27-01-2010 | 22 |
456 | Woonwagenterrein Hoendiep | 26-01-2011 | 10 |
457 | La Liberté | 28-01-2009 | Art.7 io bijlage 2 |
458 | Corpus den Hoorn 2008 | 17-12-2008 | 18 |
459 | Bodenterrein/UMCG | 26-05-2010 | 15 |
460 | De oude Hortus | 17-11-2010 | 10 |
464 | Eendrachtskade ZZ 12 | 30-09-2009 | 6 |
465 | Bedrijventerrein Driebond | 22-06-2011 | 15 |
467 | Korrewegwijk/De Hoogte 2009 | 20-10-2010 | 23 |
468 | Pop Dijkemaweg | 30-01-2013 | 11 |
469 | Forum | 30-11-2011 | 8 |
470 | Grote Markt - Oostwand | 30-11-2011 | 8 |
471 | Helpman | 20-10-2010 | 20 |
472 | De Held I | 29-09-2010 | 10 |
473 | De Hunze / Van Starkenborgh | 20-10-2010 | 19 |
474 | Hoogeweg hoek prof. Uilkensweg | 20-10-2010 | 8 |
477 | Cortinghborg | 30-11-2011 | 9 |
478 | Campus Augustinus | 25-08-2010 | 11 |
480 | Oosterpoort | 29-05- 2013 | 21 |
481 | Poelestraat-achterzijde | 30-11-2011 | 9 |
482 | Hoogkerk-Gravenburg | 18-07-2012 | 21 |
484 | Bedrijventerrein Koningsweg | 26-06-2013 | 15 |
485 | Hoornse Meer, Hoornse Park en Piccardthof |
28-09-2011 | 19 |
486 | Buitengebied | 25-04-2012 | 23 |
487 | Pop Dijkemaweg 38 | 15-12-2010 | 6 |
489 | Oosterparkwijk | 28-3-2012 | 21 |
490 | Regiotram – tracédelen I en II | 18-7-2012 | 15 |
491 | Oosterhoogebrug en Ulgersmaborg | 21-12-2011 | 19 |
493 | Damsterdiep 269 en 275 | 28-09-2011 | 7 |
494 | SOZAWE | 16-02-2011 | 9 |
495 | Reitdiep 2012 | 18-07-2012 | 24 |
497 | Lewenborg/Ruischerwaard | 28-03-2012 | 17 |
498 | HOV West fase 3 | 20-07-2011 | 9 |
500 | Oostelijke Ringweg, Beijum-zuid | 28-09-2011 | 8 |
501 | Trefkoel | 28-09-2011 | 9 |
502 | Semmelweisstraat | 25-01-2012 | 7 |
503 | Schildersbuurt | 19-12-2012 | 19 |
504 | Kranenburg – Stadspark | 26-06-2013 | 22 |
505 | Beijum | 26-06-2013 | 19 |
506 | Ebbingekwartier | 25-01-2012 | 12 |
508 | Binnenstad-Oost 2012 | 24-04-2013 | 16 |
511 | Oostelijke Ringweg, Kardinge | 22-02-2012 | 9 |
512 | Friesestraatweg-Hoogeweg | 30-01-2013 | nvt |
513 | Hortusbuurt - Noorderplantsoen | 26-06-2013 | 23 |
514 | Bessemoerpark | 19-12-2012 | 10 |
515 | Sontwegtracé | 29-01-2014 | 17 |
516 | Bedrijventerrein Zuidoost | 26-06-2013 | 21 |
517 | Westpark | 29-05-2013 | 16 |
521 | Sontweggebied - Damsterdiep | 26-06-2013 | 24 |
522 | Ruskenveen 2012 | 26-06-2013 | 26 |
523 | Lintdorpen en Ruischerbrug | 26-06-2013 | 28 |
524 | Van Heemskerckstraat | 26-06-2013 | 9 |
525 | Oostelijke Ringweg, Groningerweg | 27-02-2013 | 9 |
526 | Binnenstad | 26-11-2014 | 19 |
527 | Europapark 2013 | 25-09-2013 | 29 |
528 | Pleiadenlaan-oost 2 | 26-06-2013 | 10 |
529 | Paddepoel centrum | 26-06-2013 | 11 |
530 | Kardinge | 26-10-2016 | 21 parkeren |
531 | Aduard-Nieuwklap | 29-01-2014 | nvt |
532 | Oranjebuurt-Noorderplantsoenbuurt | 17-12-2014 | 17 |
533 | Cortinghborg II | 23-04-2014 | 12 |
539 | Helpermaar 2014 | 18-02-2015 | 17 |
540 | Partiële herziening bestemmingsplan Poelestraat-achterzijde | 29-10-2014 | 9 |
544 | Bedrijfsperceel Wolddijk | 18-03-2015 | 9 |
545 | Noordoosthoek Hoornse Meer | 24-02-2016 | 10 moet voldoen aan beleidsregel |
548 | Fabriekslaan suikersiloterrein | 30-09-2015 | artikel 7, algemene bouwregels |
550 | Uitwerkingsplan Reitdiep 2015 | 15-12-2015 | 15, verwijzing beleidsregels |
551 | Partiële herziening bp Kranenburg-Stadspark - de drafbaan en de Kring | 29-06-2016 | nvt |
552 | Hoofdstation Groningen | 30-11-2016 | nvt |
553 | Halfweg | 28-06-2017 | nvt |
554 | Friesestraatweg 145 | 29-06-2016 | nvt |
555 | Zernike Campus Groningen | 30-10-2019 | nvt |
556 | Vishoek, Hoekstraat en Muurstraat | 08-06-2016 | nvt |
557 | Facetherziening Parkeren | 08-06-2016 | vervalt volledig |
559 | Selwerderhof e.o. | 28-06-2017 | nvt |
560 | Europapark, herziening 2015 | 20-4-2016 | nvt |
561 | Melisseweg | 26-10-2016 | nvt |
562 | Hoogkerk-Zuid 2016 | 29-03-2017 | nvt |
563 | Uitvaartfaciliteit Hoendiep | 28-06-2017 | nvt |
564 | Polaris Pleiadenlaan | 25-01-2017 | nvt |
569 | De Meeuwen - De Brink 2017 | 28-06-2017 | nvt |
573 | Bedrijventerrein Reitdiep | 27-06-2018 | nvt |
579 | De Merodelaan | 31-10-2018 | nvt |
581 | Friesestraatweg 209 | 28-03-2018 | nvt |
594 | Noorderstraat Hoogkerk | 27-11-2019 | nvt |
595 | Buitengebied (herziening 1997) voorheen gem. Slochteren (PCP-plan) | 22-12-1997 | nvt |
nvt | Bestemmingsplan EHS en recreatieterrein zuidoostzijde Paterswolde | 31-10-2016 | nvt |
nvt | Bestemmingsplan Haren - De Meihorst | 28-9-2015 | nvt |
nvt | Haren - Dilgt, Hemmen en Essen deelgebied 1 | 29-10-2018 | nvt |
nvt | Bestemmingsplan Haren - Dilgt, Hemmen en Essen (deelgebied 3) | 29-4-2010 | nvt |
nvt | Bestemmingsplan Haren - Dilgt, Hemmen en Essen deelgebied 5 en 6 | 27-5-2013 | nvt |
nvt | Bestemmingsplan Haren - dorp West | 29-10-2012 | nvt |
nvt | Bestemmingsplan Haren Sportpark Onnerweg | 29-3-2010 | nvt |
nvt | Bestemmingsplan Horeca De Lijte-Meerweg | 26-1-2015 | nvt |
nvt | Bestemmingsplan Meerweg 189 te Haren | 30-10-2017 | nvt |
nvt | Bestemmingsplan Onnen | 26-9-2011 | nvt |
nvt | Bestemmingsplan Van Spoor tot Steeg | 31-1-2011 | nvt |
nvt | Bestemmingsplan Waardeel te Glimmen | 26-10-2015 | nvt |
nvt | Haren Zernike College | 16-12-2013 | nvt |
nvt | Haren Stationsgebied | 29-05-2017 | nvt |
nvt | Helders werf | 30-03-2015 | nvt |
nvt | Haren - Raadhuisplein | 2e vaststelling: 25-9-2019 | nvt |
nvt | Bestemmingsplan Woningbouw Meerweg-West | 18-12-2017 | nvt |
nvt | Theda Mansholt | 26-6-2019 | nvt |
nvt | Bestemmingsplan Veegplan 2019 | 2-6-2021 | 22.1.4 |
nvt | Bestemmingsplan Kleine Dorpskernen Ten Boer | 25-9-2013 | nvt |
nvt | Bestemmingsplan Gebouwd erfgoed en Parkeren | 31-10-2018 | 5 |
nvt | Bestemmingsplan Buitengebied gemeente Ten Boer | 18-4-2017 | nvt |
nvt | Bestemmingsplan Dorpskern Ten Boer | 28-4-2012 | nvt |
Inleidende regels
De artikelen 1, 2 en 3 bevatten de in het plan gebruikte begrippen en hun definitie, een bepaling over het toepassingsgebied en een regel over te vervallen artikelen. Deze laatste verwijst naar bijlage 1 bij de regels, waarin alle plannen zijn opgenomen die moeten worden aangepast. In de tabel is aangegeven of in het betreffende plan al dan niet een regel komt te vervallen. Het is namelijk niet zo dat in alle bestemmingsplannen een verwijzing naar de stedenbouwkundige bepalingen van de bouwverordening is opgenomen. Dit is vooral bij de oudere plannen het geval.
Artikel 4 Bouw- en gebruiksregels
In dit artikel is geregeld dat in een omgevingsvergunning voor bouwen of verbouwen in het plangebied moet worden voorzien in voldoende parkeergelegenheid voor de beoogde functie. Het toetsingskader dat hierbij wordt gehanteerd zijn de Beleidsregels Parkeernormen van de gemeente Groningen die op het moment van aanvragen van de vergunning gelden (lid 4.2). De verwijzing naar deze beleidsregels is toegestaan op grond van artikel 3.1.2 tweede lid onder a. van het Besluit ruimtelijke ordening. In principe dient op eigen terrein in de parkeerbehoefte te worden voorzien. Voor gevallen waarin dit door bijzondere omstandigheden redelijkerwijs niet kan worden gerealiseerd, of wanneer elders aan de parkeerbehoefte kan worden voldaan, kunnen burgemeester en wethouders gebruik maken van de opgenomen afwijkingsmogelijkheid.
Tegelijk met de terinzagelegging van het ontwerp van dit bestemmingsplan zijn de Beleidsregels Parkeernormen herzien. De herziening sluit aan op de in dit bestemmingsplan beschreven wetswijzigingen; de beleidsregels zijn inhoudelijk niet gewijzigd.
Artikel 5 Overgangsrecht
Dit artikel regelt het overgangsrecht. De redactie is conform de artikelen 3.2.1 en 3.2.2 van het Besluit ruimtelijke ordening.
Artikel 6 Slotregel
Dit artikel bevat de zogenaamde slotregel, die bedoeld is voor een eenduidige vastlegging van de naam van het bestemmingsplan.
Het bestemmingsplan is een juridisch-technische aanpassing van regels. Daarom wordt uitsluitend de door de Wro voorgeschreven procedure gevolgd: ter inzagelegging van een ontwerpbestemmingsplan met de mogelijkheid van zienswijzen, en daarna vaststelling door de gemeenteraad.
Overleg heeft plaatsgevonden met de bij wet verplichte partners: de provincie Groningen en de beide waterschappen. Dit heeft niet geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan.
Onderzoek naar de economische uitvoerbaarheid van bestemmingsplannen heeft in het algemeen betrekking op nieuwe ontwikkelingen waarvoor bestemmingswijzigingen nodig zijn en die door de gemeente worden gerealiseerd. Het bestemmingsplan Herziening Parkeren 2021 heeft echter betrekking op een reeds bebouwd, slechts ten dele deel van de gemeente, waarbij de ontwikkelingen aan het particuliere initiatief worden overgelaten. De door de gemeente te maken kosten bestaan uitsluitend uit plankosten en de kosten van onderzoek, dat nodig is met het oog op de voorbereiding van het plan. Deze uitgaven komen ten laste van de algemene middelen van de gemeente.
Omdat het voorliggende plan niet voorziet in een bouwplan als bedoeld in artikel 6.12, eerste lid, Wro, hoeft geen exploitatieplan te worden vastgesteld. Er doet zich dus geen mogelijkheid voor van kostenverhaal als bedoeld in afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening.