Plan: | Binnenstad 2013, parkeernormen 2023 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | wijzigingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0402.11wp03binnenstpark-va01 |
In dit hoofdstuk zijn de aanleiding, doelstelling en functie van het wijzigingsplan opgenomen.
Het bestemmingsplan 'Binnenstad 2013' is op 12 juni 2013 vastgesteld door de raad inclusief de op dat moment geldende parkeernormen uit 2010. Vervolgens is in 2017 een wijzigingsplan vastgesteld ten behoeve van de op dat moment geldende parkeernormen. Op 12 september 2023 heeft het college nieuwe parkeernormen vastgesteld. Om deze reden is het noodzakelijk het bestemmingsplan op dit onderdeel (opnieuw) te wijzigen.
Het enige doel van het wijzigingsplan is om de recent in werking getreden parkeernormen ook te laten gelden voor het plangebied van bestemmingsplan 'Binnenstad - 2013'. Het wijzigingsplan is toetsingskader voor omgevingsvergunningen. Voor het overige worden met voorliggend plan geen regels gewijzigd
Het wijzigingsplan 'Binnenstad 2013, parkeernormen 2023' regelt dat de meeste recente vastgestelde parkeernormen uit 2023 gelden voor de gronden voor het betreffende gebied. Het wijzigingsplan bestaat uit een verbeelding (kaart), regels en een toelichting. De verbeelding en de daarop aangewezen bestemmingen en regels vormen tezamen het juridische plan. De plantoelichting heeft geen rechtskracht. De regels bestaan uit omschrijvingen van de in het plan vervatte bestemmingen, waarbij per bestemming het doel of de doeleinden worden aangegeven. In de toelichting worden de achtergronden en beweegredenen aangegeven die hebben geleid tot de bestemmingen.
Een wijzigingsplan wordt met de daarbij behorende toelichting langs elektronische weg vastgelegd. Het wijzigingsplan wordt in die vorm vastgesteld. Een volledige papieren versie van het wijzigingsplan wordt gelijktijdig vastgesteld. Indien de inhoud van het langs elektronische weg vastgelegde wijzigingsplan na vaststelling en die van de papieren versie daarvan tot een verschillende uitleg aanleiding geeft, is de eerstbedoelde inhoud beslissend.
Het plangebied (zie figuur 1) is gelegen in het centrum van Hilversum en wordt globaal begrensd door de spoorlijn, Koninginneweg, Naarderstraat, Diepeweg, Melkpad, Noordse Bosje, Oude Enghweg, Albertus Perkstraat, Burgemeester Andriessenstraat, Torenlaan, Vaartweg, Elleboogstraat, Ruitersweg, Neuweg, Koningsstraat, Achterom, Schapenkamp en de Beatrixtunnel.
Het wijzigingsplan sluit aan op de plangrenzen van de bestemmingsplannen 'Noordwestelijk Villagebied', 'Melkpad 6 - 10', 'Hoek Melkpad - Diepeweg', 'Chw bestemmingsplan 1221', 'Over 't Spoor', 'Stationsgebied 2022', 'Utrechtseweg' (en wijzigingsplan KRO-eiland) en 'Bosdrift'. Tevens grenst het plangebied aan die van het Provinciaal InpassingsPlan 'Hoogwaardige Openbaar vervoer Verbinding in het Gooi'.
Het plangebied van bestemmingsplan 'Langgewenst' en uitwerkingsplan 'Kapelplaats' maken geen deel uit van het plangebied, voor deze locaties worden afzonderlijke wijzigingsplannen opgesteld.
Tevens maken de plangebieden van de bestemmingsplannen 'Binnenstad 2013 - Oude Torenstraat 1 en 3', 'Binnenstad 2013 – Neuweg 9', 'Prins Bernhardstraat 142 – 158' geen onderdeel uit van het plangebied, omdat voor deze bestemmingsplannen de nieuwe parkeernormen automatisch al gelden.
Ook het plangebied van bestemmingsplan 'Eurobioscoop' maakt geen onderdeel uit van het plangebied van voorliggend wijzigingsplan, omdat voor bestemmingsplan 'Eurobioscoop' er bewust is gekozen om geen parkeernormen in de planregels op te nemen vanwege de beschikbaarheid van voldoende parkeergelegenheid in de directe nabijheid van de Eurobioscoop en het ontbreken van ruimte voor parkeren 'op eigen terrein'. Om deze reden hoeft dit bestemmingsplan niet te worden gewijzigd.
Figuur 1: Begrenzing plangebied
Het vigerende bestemmingsplan 'Binnenstad 2013' is vastgesteld op 12 juni 2013 en geheel onherroepelijk geworden door de uitspraak van de Raad van State op 5 februari 2014. Dit bestemmingsplan heeft een consoliderend, beheersmatig karakter.
Sinds de vaststelling van dit plan zijn diverse bestemmingsplannen, een wijzigingsplan en een uitwerkingsplan vastgesteld, te weten:
Voorliggend wijzigingsplan heeft geen gevolgen voor de bovengenoemde bestemmingsplannen, omdat dit wijzigingsplan in deze bestemmingsplannen geen aanpassingen kan aanbrengen. Het wijzigingsplan vervangt in feite alleen de parkeernormen zoals vastgesteld met het wijzigingsplan uit 2017.
De plangebieden van 'Melkpad 6 - 10', 'Hoek Melkpad - Diepeweg', 'Binnenstad 2013 – Neuweg 9', 'Binnenstad 2013 - Oude Torenstraat 1 en 3', 'Prins Bernhardstraat 142 – 158' en 'Stationsgebied 2022', maken geen onderdeel uit van het plangebied van voorliggend wijzigingsplan omdat de meest actuele parkeernormen voor deze plannen automatisch van toepassing zijn.
Daarnaast hebben Provinciale Staten op 3 oktober 2016 het Provinciaal InpassingsPlan (PIP) 'Hoogwaardige Openbaar vervoer Verbinding in het Gooi' (HOV) vastgesteld. Ook het plangebied van het PIP is geen onderdeel van het plangebied van dit wijzigingsplan, vanwege artikel 3.26 lid 5 van de Wet ruimtelijke ordening.
In dit hoofdstuk is het relevante gemeentelijke beleid opgenomen.
De 'Nota Parkeernormen 2023' is een belangrijk beleidsinstrument dat gaat helpen om de bereikbaarheid in Hilversum te verbeteren. Het is een uitwerking van het parkeerbeleid dat eind juli 2023 door de raad is vastgesteld. Met deze nota wordt voor ruimtelijke ontwikkelingen geregeld hoeveel parkeerplaatsen ze moeten realiseren. In principe op eigen terrein of gebruik makend van bestaande restcapaciteit op private locaties. Maar niet meer in de openbare ruimte. Alle ruimtelijke ontwikkelingen binnen de buitenring krijgen geen recht meer op een parkeervergunning op straat. Hierdoor zal uiteindelijk de parkeerdruk gaan afnemen. Ook wordt het mogelijk om een deel van de parkeereis af te kopen, waardoor bijvoorbeeld het realiseren van betaalbare woningen makkelijker wordt.
Met de nieuwe nota worden toekomstige ontwikkelingen mogelijk gemaakt. De parkeernorm wordt namelijk verlaagd en de mogelijkheid bestaat om een deel of de volledige parkeereis af te kopen. Hier staat dan tegenover dat er geen parkeervergunning voor de openbare ruimte wordt uitgegeven.
In de 'Nota Parkeernormen 2023' wordt niet bepaald hoeveel en welke parkeervergunningen worden uitgegeven. Dit wordt geregeld in het algemene parkeerbeleid en in de parkeerverordening. In de nota wordt alleen bepaald dat er bij nieuwbouw ontwikkelingen en transformaties geen recht is op een parkeervergunning (in de openbare ruimte).
In de Wet ruimtelijke ordening is bepaald dat een wijzigingsplan onderdeel uitmaakt van het bijbehorende bestemmingsplan. Dit betekent dat in de regels van het wijzigingsplan geen zaken geregeld hoeven te worden die al in het bestemmingsplan geregeld zijn. In de regels van dit wijzigingsplan is derhalve een van toepassingsverklaring opgenomen waarin is geregeld dat de regels uit het bestemmingsplan 'Binnenstad 2013' van toepassing zijn, inclusief de in dit plan aangebrachte wijzigingen zoals genoemd in bestemmingsplan 'Regeling meervoudige bewoning', 'Veegbestemmingsplan 2016' en 'Flitsbezorging met darkstores', tenzij in de onderhavige regels andere regels zijn opgenomen.
Dit houdt concreet in dat de begripsbepalingen, de wijze van meten, de bestemmingsregels, de algemene regels (met uitzondering van de parkeerregeling) uit het bestemmingsplan 'Binnenstad 2013' van toepassing zijn.
De regels van het voorliggende wijzigingsplan bestaat uit de volgende bepalingen:
De regels bevatten de juridische regeling voor het gebruik van de gronden, bepalingen over de toegelaten bebouwing en een regeling over het gebruik van bebouwing. De regels, die zijn onderverdeeld in paragrafen, worden hierna (indien nodig) toegelicht. Bij de opzet van de regels is aangesloten bij de SVBP2012 en de bepalingen van het Besluit ruimtelijke ordening.
Hoofdstuk 1 Inleidende regels
Artikel 1 Begrippen
In dit artikel zijn de begripsbepalingen opgenomen waarin de naam van het plan en het digitale identificatienummer zijn vastgelegd.
Hoofdstuk 2 Algemene regels
Artikel 2 Anti-dubbeltelregel
Deze regel strekt ertoe te voorkomen dat van ruimte die in een bestemmingsplan (en wijzigingsplan) voor de realisering van een bepaald gebruik of functie mogelijk is gemaakt, na realisering daarvan, ten gevolge van feitelijke functie- of gebruiksverandering van het gerealiseerde, opnieuw een tweede keer zou kunnen worden gebruik gemaakt. Een bekend voorbeeld van een dergelijke regeling is de zogenaamde rustende boer regeling. Aangesloten is bij de standaard antidubbeltelregel die in het Bro is opgenomen.
Artikel 3 Algemene gebruiksregels
3.1 Parkeren
Bij een gebouw moet ten behoeve van het parkeren en het stallen van auto’s in de juiste mate ruimte zijn aangebracht in, op of onder dat gebouw dan wel op of onder het onbebouwde terrein dat bij dat gebouw behoort. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd, overeenkomstig het bepaalde in artikel 3.6, lid 1, onder a van de Wet ruimtelijke ordening, de in lid 3 bedoelde parkeernormen en bedragen te wijzigen, indien nieuwe parkeernormen, dan wel nieuwe bedragen zijn vastgesteld.
Artikel 4 Overige regels
4.1 Van toepassing verklaring
In dit artikel is bepaald dat de regels uit het bestemmingsplan 'Binnenstad 2013' van toepassing zijn, inclusief de in dit plan aangebrachte wijzigingen zoals genoemd in bestemmingsplan 'Regeling meervoudige bewoning', 'Veegbestemmingsplan 2016' en 'Flitsbezorging met darkstores', tenzij in de onderhavige regels andere regels zijn opgenomen.
Hoofdstuk 3 Overgangs- en slotregels
Artikel 5 Overgangsrecht
In het Besluit ruimtelijke ordening is overgangsrecht opgenomen dat in elk bestemmingsplan (en wijzigingsplan) moet worden overgenomen. Indien de in het plan opgenomen regels, voor wat betreft gebruik of bebouwing, afwijken van een bestaande, legale situatie, dan zijn daarop de overgangsbepalingen van toepassing. De overgangsbepaling heeft tot doel bestaande belangen te respecteren totdat realisering van de nieuwe bestemmingsbepalingen dan wel bebouwingsbepalingen plaatsvindt.
Voor bouwwerken die onder het overgangsrecht vallen, is bepaald dat deze gedeeltelijk mogen worden vernieuwd of veranderd, mits de bestaande afwijking niet wordt vergroot. Gehele vernieuwing is in principe uitgesloten, waaronder ook gefaseerde vernieuwing van een bouwwerk wordt verstaan. Het doel van het overgangsrecht is dat het bestaande bouwwerk in de bestaande staat in stand mag worden gehouden. Uitsluitend na het tenietgaan van het bouwwerk door een calamiteit, waarmee onder andere brand of extreme weersomstandigheden wordt bedoeld, is onder voorwaarden gehele vernieuwing toegestaan.
Vergunningplichtige bouwwerken, die zonder vergunning zijn opgericht, kunnen door overgangsrecht niet gelegaliseerd worden. Bouwen zonder vergunning is immers een overtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht die niet door een regeling in een bestemmingsplan (en wijzigingsplan) ongedaan kan worden gemaakt.
Voor het gebruik dat onder het overgangsrecht valt, is bepaald dat dat gebruik mag worden voortgezet. Het gebruik mag eveneens worden gewijzigd voor zover de afwijking ten opzichte van het toegestane gebruik niet vergroot wordt.
Hiervoor is reeds aangegeven dat illegale bouwwerken niet gelegaliseerd kunnen worden door overgangsrecht. Voor gebruik is dat in principe wel mogelijk maar vanuit het oogpunt van handhaving ongewenst. Gezien het voorgaande is in de overgangsbepaling opgenomen dat het gebruik, dat reeds in strijd was met het voorheen geldende plan van het overgangsrecht, is uitgesloten.
Ook na het van kracht worden van dit plan kan dus nog met succes handhavend worden opgetreden tegen gebruik dat reeds in strijd was met het voorgaande bestemmingsplan.
Artikel 6 Slotregel
In de regels van het wijzigingsplan wordt in de Slotregel aangegeven op welke wijze de regels van dit plan kunnen worden aangehaald.
Bijlagen
Bijlage 1 Nota Parkeernormen 2023
De in Hilversum vastgestelde parkeernormen uit 2023 zijn opgenomen in deze bijlage.
Voor dit wijzigingsplan bestaan de enige kosten in feite uit het doorlopen van de procedures. Deze activiteiten vallen onder de reguliere werkzaamheden. De economische uitvoerbaarheid is niet in het geding.
Het ontwerpwijzigingsplan is van 27 oktober 2023 tot en met 7 december 2023 ter inzage gelegd ten behoeve van het indienen van zienswijzen in het kader van de wettelijk verplichte inspraak. De bekendmaking hiervan heeft op de gebruikelijk manier plaatsgevonden in de Gooi- en Eembode en www.officielebekendmakingen.nl. Tijdens deze periode heeft iedereen de gelegenheid gehad om te reageren op het ontwerpwijzigingsplan. Er zijn geen reacties ingekomen.
Het gemeentebestuur overlegt bij de voorbereiding van een bestemmingsplan (en wijzigingsplan) met betrokken gemeenten en waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen die in het plan in het geding zijn. Ook andere instanties kunnen bij het vooroverleg worden betrokken. Voorliggend wijzigingsplan heeft alleen betrekking op het actualiseren van de parkeernormen. Hiermee zijn geen belangen van andere instanties gemoeid. Er is daarom afgezien van overleg.
In het kader van de zienswijzenprocedure is het ontwerpwijzigingsplan 'Binnenstad 2013, parkeernormen 2023' met de bijbehorende stukken voor een periode van zes weken ter inzage gelegd op het gemeentehuis en raadpleegbaar gesteld via www.ruimtelijkeplannen.nl. Deze terinzagelegging is van tevoren aangekondigd in de lokale krant en op www.officielebekendmakingen.nl.
Er zijn geen reacties ingediend. Op 19 december 2023 heeft het college het wijzigingsplan vastgesteld.