direct naar inhoud van Toelichting
Plan: partiële herziening Dorpshart Zwartewaal
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1992.partherzDHZ-0130

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

De voormalige gemeente Brielle heeft in 2022 het bestemmingsplan vastgesteld waarmee zij de ontwikkeling van het plan Dorpshart Zwartewaal mogelijk maakt. Dat plan omvat nieuwbouw van woningen in verschillende woningtypen, vervangende nieuwbouw voor basisschool 't Want, het dorpshuis en de sportzaal en een plint met commerciële voorzieningen.

afbeelding "i_NL.IMRO.1992.partherzDHZ-0130_0001.png"

Figuur 1.1 stedenbouwkundig plan Dorpshart Zwartewaal

Voor één bouwblok is er nu aanleiding om een aangepaste bouwtypologie toe te passen. Dit wordt in hoofdstuk 2 verder toegelicht. Omdat het bestemmingsplan 'Dorpshart Zwartewaal' voor ieder blok de bouwtypologie expliciet heeft vastgelegd, is zo'n wijziging in het bouwplan niet zonder meer mogelijk.

Daarnaast voorziet deze herziening ook in een reparatie van de regeling voor beroep aan huis. In het bestemmingsplan 'Dorpshart Zwartewaal' waren per abuis twee regelingen opgenomen met betrekking tot dit onderwerp. Dit kan tot onduidelijkheid leiden over wat wel en niet is toegestaan.

Omdat het relatief beperkte wijzigingen betreft ten opzichte van het bestemmingsplan Dorpshart Zwartewaal, is gekozen voor het instrument van een partiële herziening. Dit maakt het mogelijk om voor het overgrote deel van de toelichting, de onderzoeken en de planregels terug te verwijzen naar het 'moederplan'. In dat licht motiveert en regelt deze partiële herziening enkel de wijziging van de bouwtypologie van het betreffende bouwblok en de correctie voor de beroep-aan-huis-regeling.

1.2 Plangebied

Het plangebied betreft het gehele plangebied, aangezien één van de herziene regelingen - namelijk de correctie voor de beroep-aan-huis-regeling - voor het gehele plangebied van toepassing is. De begrenzing daarvan is weergeven in figuur 1.2. Omdat dit enkel een wijziging in de planregels betreft, vindt er voor het overgrote deel van het plangebied geen herziening van de verbeelding plaats.

Voor het bouwblok waar de bebouwingstypologie wordt aangepast, is daarentegen wel een herziening van de verbeelding nodig. De begrenzing daarvan is weergegeven in figuur 1.3.

afbeelding "i_NL.IMRO.1992.partherzDHZ-0130_0002.png"

Figuur 1.2 Ligging en begrenzing plangebied

(weergave betreft de verbeelding van het moederplan)

afbeelding "i_NL.IMRO.1992.partherzDHZ-0130_0003.png"

Figuur 1.3 Begrenzing herziene onderdelen verbeelding rood omlijnd

(weergave betreft de verbeelding van het moederplan)

1.3 Planologische regeling

Ter plaatse van het plangebied vigeert het bestemmingsplan 'Dorpshart Zwartewaal'. 'Dit plan is vastgesteld op 16 november 2022 door de raad van de toenmalige gemeente Brielle (nu Voorne aan Zee).

Voor het bouwblok waar deze herziening in het bijzonder betrekking op heeft, geldt dat deze in het bestemmingsplan is bestemd als 'Wonen'. Alle bouwvlakken voor de nieuw te bouwen woningen, zijn in het bestemmingsplan voorzien van een maximum aantal woningen, een maximum goot- en bouwhoogte en een voorgeschreven bebouwingstypologie.

Voor het betreffende blok is vastgelegd dat dit vrijstaande of twee-aaneen gebouwde woningen mogen zijn.

In het bestemmingsplan is voor het gehele plangebied ook de aanduiding 'geluidzone - industrie' opgenomen. Deze aanduiding is opgenomen omdat het plangebied binnen de geluidzone van industriegebied Botlek - Pernis ligt. De aanduiding regelt dat hier in beginsel geen nieuwe woningen zijn toegestaan, tenzij er akoestisch onderzoek is uitgevoerd en er (zo nodig) hogere waarden zijn vastgesteld. Voor de woningen die dit bestemmingsplan toestaat, zijn als onderdeel van de bestemmingsplanprocedure uit 2022 ook de benodigde hogere waarden vastgesteld via een Stap 3-besluit.

1.4 Leeswijzer

Hoofdstuk 2 geeft een beschrijving en motivering van de wijzigingen die in deze herziening worden doorgevoerd ten opzichte van het 'moederplan'.

Hoofdstuk 3 geeft een uitleg van de bij dit plan behorende regels.

Hoofdstuk 4 maakt de uitvoerbaarheid van het plan inzichtelijk.

Hoofdstuk 2 Beschrijving herziening

2.1 Inleiding

In dit hoofdstuk worden de herziening ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan beschreven en gemotiveerd.

2.2 Woonblok

Het blok waar deze herziening betrekking op heeft, betreft een blok met woningen in het noordelijke deel van het totale plan. Dit blok maakt onderdeel uit van een viertal achter elkaar gesitueerde stroken met woningen.

Van deze vier ligt het voorste blok aan de Willem Alexanderstraat. Hier zijn vrijstaande en/of twee-aaneen gebouwde woningen toegestaan. De drie blokken daarachter zijn voorzien als drie blokken met ieder zes rijwoningen.

Het blok met rijwoningen dat direct achter de vrijstaande en/of twee-aaneengebouwde woningen is gesitueerd, heeft in het bestemmingsplan per abuis dezelfde aanduiding gekregen als de vrijstaande en/of twee-aaneengebouwde woningen. De planregels staan het om die reden niet toe om hier rijwoningen te bouwen, ondanks dat het stedenbouwkundig plan hier altijd al van rijwoningen heeft gesproken. In de onderzoeken behorende bij het moederplan, is voor deze rij ook van rijwoningen uitgegaan. Het mogelijk maken van rijwoningen door middel van deze herziening, betreft zodoende enkel een technische correctie om dat mogelijk te maken wat van meet af aan bedoeld (en onderzocht) is.

afbeelding "i_NL.IMRO.1992.partherzDHZ-0130_0004.png"

Figuur 2.2 uitsnede stedenbouwkundig plan

2.3 Beroep aan huis

Het bestemmingsplan Dorpshart Zwartewaal kent per abuis twee regelingen waarmee beroep aan huis wordt toegestaan binnen de woonbestemming. Dit betreft de regeling in artikel 9 (Wonen), lid 1 onder a en de regeling in artikel 9, lid 5.1 onder b.

De twee regelingen zijn onderling tegenstrijdig met elkaar, voor wat betreft het percentage en absoluut maximum oppervlak van de woning waar een beroep aan huis mag worden uitgeoefend. Omdat dit onduidelijkheid oplevert, is met deze herziening één van de twee regelingen geschrapt. De regeling die overeind blijft, sluit aan bij de systematiek zoals de regeling ook in het omliggende bestemmingsplan 'Zwartewaal' luidt. Deze regeling staat beroep aan huis toe

tot maximaal 40% van de vloeroppervlakte van de begane grond van het hoofdgebouw en bijbehorende bouwwerken, met een absoluut maximum van 60 m².

2.4 Beleidskaders

In het kader van deze partiële herziening vindt geen toetsing plaats aan de geldende beleidskaders op rijks-, provinciaal en gemeentelijk niveau. De ontwikkelingsmogelijkheden zijn reeds getoetst aan de geldende beleidskaders bij opstelling van het moederplan 'Dorpshart Zwartewaal'.

De wijziging waar deze herziening in voorziet is dusdanig beperkt, dat dit niet leidt tot andere conclusies hoe het project zich verhoudt tot de ruimtelijke beleidsdoelstellingen op de verschillende overheidsniveaus.

2.5 Omgevingsaspecten

De wijzigingen die met deze partiële herziening zijn doorgevoerd, vallen volledig te motiveren op basis van de onderzoeken die in het kader van het moederplan zijn uitgevoerd.

Dit hangt samen met het feit dat de betreffende functie (wonen) niet wijzigt, de ligging en begrenzing van het betreffende bestemmingsvlak en bouwvlak niet wijzigt en dat het maximum aantal woningen en de maximum goot- en bouwhoogte niet wijzigen.

Dit maakt dat de ontwikkeling van de het betreffende bouwblok voor het overgrote deel aan dezelfde regels en kaders uit het moederplan te voldoen hebben. De enige wijzigingen die deze herziening daarin aanbrengt is dat binnen de genoemde kaders, een ander type woningen mogelijk is gemaakt;

Omdat juist de ligging en de aantallen woningen en de bouwmogelijkheden (bouwvlakken en goot- en bouwhoogten) bepalend zijn voor de effecten op de omgeving (en vice versa), kan geconcludeerd worden dat het herzien van de toegestane bouwtypologie niet leidt tot andere c.q. nieuwe effecten ten aanzien van de in het moederplan onderzochte omgevingsaspecten. Voor enkele van deze omgevingsaspecten wordt hierna een nadere motivering gegeven.

Parkeren

De berekening van de parkeerbehoefte baseert zich op parkeernormen. Deze normen zijn voor elk type woning verschillend. Het stedenbouwkundig plan voorziet in ruimschoots voldoende parkeerplaatsen, namelijk 223 ten opzichte van een behoefteraming van 161. Er is daarom voldoende overcapaciteit om beperkte verschuivingen in de parkeerbehoefte op te vangen. In de planregels van het bestemmingsplan Dorpshart Zwartewaal (artikel 19) is geborgd dat bij de aanvraag van benodigde omgevingsvergunningen wordt aangetoond dat voldoende parkeerplaatsen worden gerealiseerd.

Geluid

Het plangebied is gelegen binnen de wettelijke geluidzone van het industrieterrein Botlek-Pernis. In het kader van het bestemmingsplan Dorpshart Zwartewaal is akoestisch onderzoek uitgevoerd. Vanwege de overschrijding van de maximale ontheffingswaarde voor industrielawaai zoals vastgelegd in de Wet geluidhinder, is met een zogenaamd 'Stap 3-besluit' op grond van de Interimwet Stad-en-milieubenadering een hogere waarde vastgesteld. De contouren behorende Regionaal Afsprakenkader Geluid & Ruimtelijke Ontwikkeling (RAK) zijn als uitgangspunt gehanteerd voor de vast te stellen hogere waarden. Op die manier leidt de woningbouwontwikkeling niet tot een inperking van de geluidruimte van de bedrijven op het gezoneerde terrein. Aan het Stap 3-besluit zijn verschillende akoestische randvoorwaarden en compenserende maatregelen gekoppeld om te zorgen dat ter plaatse van de toekomstige woningen sprake is van een akoestisch aanvaardbare situatie. De herziening heeft geen gevolgen voor de bouwhoogte en het aantal woningen en heeft om die reden geen consequenties voor het akoestisch onderzoek en het op basis daarvan vastgestelde Stap 3-besluit.

Hoofdstuk 3 Juridische planbeschrijving

3.1 Algemeen

Deze partiële herziening bestaat uit een verbeelding, planregels en een toelichting. De verbeelding en de planregels vormen tezamen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide planonderdelen dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast. Om na te gaan welke regeling geldt, zal deze herziening steeds in samenhang met het oorspronkelijke plan 'Dorpshart Zwartewaal' moeten worden gelezen.

De toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting van dit bestemmingsplan geeft een weergave van de beweegredenen en uitgangspunten die aan deze partiële herziening ten grondslag liggen. Tot slot is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan.

3.2 Toelichting planregels

In de regels is opgenomen dat de regels van het bestemmingsplan 'Dorpshart Zwartewaal' overeenkomstig van toepassing zijn, met vervolgens specifiek beschreven welke bepalingen met deze herziening aan het moederplan worden toegevoegd dan wel in het moederplan worden herzien.

Een belangrijk onderscheidt is dat de herziening zoals geformuleerd in lid 4.1 (t.a.v. beroep aan huis) van toepassing is op het gehele plangebied.

In lid 4.2 is daarentegen alleen voor het bestemmingsvlak Wonen uit deze herziening een bepaling uit het moederplan herzien. Dit betreft een herziening van de formulering over het maximum aantal woningen. Het maximum aantal woningen zelf is niet gewijzigd. Binnen het betreffende bouwvlak gelden nu echter 2 verschillende maxima, waar de oorspronkelijke regeling uit het moederplan nog uitging van 1 maximum voor het hele vlak. Om die reden is een herziene formulering opgenomen. In de aanhef daarvan is duidelijk gemaakt dat deze herziening uitsluitend betrekking heeft op het betreffende bestemmingsvlak.

Voor de gewijzigde bouwtypologie zijn geen regels aangepast. De bestaande regeling uit het moederplan voorziet namelijk reeds in bepalingen voor de bouwtypologieën die in deze herziening zijn aangeduid. (zie 3.3).

3.3 Toelichting verbeelding

De verbeelding behorende bij deze herziening beslaat het volledige plangebied van het moederplan. Daar waar op de verbeelding geen (dubbel)bestemmingen of aanduidingen zijn opgenomen, geldt enkel de verbeelding van het moederplan.

Daar waar op de bij deze herziening behorende verbeelding wel (dubbel)bestemmingen of aanduidingen zijn opgenomen, is de werkwijze gehanteerd dat alle ter plaatse geldende (dubbel)bestemmingen en aanduidingen zijn opgenomen. Ter plaatse geldt zodoende enkel de verbeelding behorende bij deze herziening.

Voor het betreffende bouwblok is met deze herziening de aanduiding 'aaneengebouwd' opgenomen. Ter plaatse zijn de aanduidingen 'vrijstaand' en 'twee-aaneen' komen te vervallen. Deze twee aanduidingen gelden nu alleen nog voor het voorste deel van het betreffende bouwvlak, daar waar daadwerkelijke vrijstaande en twee-aaneen gebouwde woningen beoogd zijn.

Ook is de aanduiding van maximaal 9 woningen, die eerder voor het hele bestemmingsvlak gold, opgeknipt in een aanduiding voor maximaal 3 woningen aan de Willem Alexanderstraat (vrijstaand en twee-aaneen) en maximaal 6 woningen (aaneengebouwd) voor het blokje met rijwoningen.

Hoewel zaken als bestemmingsvlak, dubbelbestemmingen, bouwvlak en overige aanduidingsvlakken niet gewijzigd zijn, zijn die evengoed op de verbeelding van deze herziening opgenomen. Op deze wijze voorziet de verbeelding bij deze herziening in een integraal kaartbeeld voor die plekken waar er een wijziging heeft plaatsgevonden. De verbeelding behorende bij het moederplan wordt op die manier overschreven en hoeft daarom niet langer geraadpleegd te worden.

Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid

4.1 Economische uitvoerbaarheid

In artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) is vastgelegd, dat inzicht gegeven moet worden in de (economische) uitvoerbaarheid van een project. Afdeling 6.4 Wro schrijft voor dat een exploitatieplan moet worden vastgesteld voor gronden waarop een bouwplan is voorgenomen.

Voorliggende partiële herziening maakt geen nieuwe bouwplannen mogelijk, anders dan een wijziging van het bebouwingstype van reeds toegestane ontwikkelmogelijkheden. Het is daarom niet noodzakelijk een exploitatieplan op te stellen. Het plan wordt economisch uitvoerbaar geacht.

4.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Gezien de beperkte aanpassingen aan het plan ten opzichte van het moederplan 'Dorpshart Zwartewaal', is voor deze partiële herziening niet de gemeentelijke inspraakprocedure doorlopen.

Het informeren van overlegpartners heeft gelijktijdig plaatsgevonden met de periode waarin de ontwerp-herziening ter inzage heeft gelegen.

De partiële herziening is als ontwerpplan gepubliceerd en gedurende 6 weken is eenieder in de gelegenheid gesteld een zienswijze tegen het plan in te dienen. Er zijn geen zienswijzen op het plan gekomen. De partiële herziening kan ongewijzigd vastgesteld worden.