direct naar inhoud van Toelichting
Plan: 1e herziening provinciaal inpassingsplan Waterdunen
Status: vastgesteld
Plantype: inpassingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.9929.IPPWatdunen1eHerz-VA01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

Op 1 oktober 2010 is het Inpassingsplan voor Waterdunen vastgesteld en op 15 februari 2012 is dit onherroepelijk geworden. Het plan voor Waterdunen kent een drieledige doelstelling. Als eerste betekent het plan een forse investering in het gebied, die leidt tot structurele economische baten voor een regio die dat hard nodig heeft. Ten tweede wordt met Waterdunen op aansprekende wijze vorm gegeven aan de dubbeldoelstelling van het project Zwakke Schakels, kustversterking én verhoging van de ruimtelijke kwaliteit. En tot slot draagt Waterdunen ook bij aan nog een (landelijke) doelstelling, namelijk die van het natuurherstel in de Westerschelde.

In de beroepsprocedure bij de Raad van State, die plaatsvond na vaststelling van het Inpassingsplan, is het plan op twee locaties vernietigd. Reparatie hiervan vindt plaats door middel van deze 1e herziening.

Daarnaast is als gevolg van de onderhandelingen en de daaruit voortkomende veranderingen in eigendom een aantal wijzigingen op zijn plaats. Ook deze zijn in de herziening meegenomen. Tot slot leidt de nadere detaillering van de uitvoering tot een enkele planaanpassing.

In deze herziening blijven de uitgangspunten van het oorspronkelijke plan overeind. De herziening betreft een aantal wijzigingen die hierbij van ondergeschikt belang zijn. In hoofdstuk 3 is per bestemming aangegeven welke wijzigingen het betreft.

Daaraan voorafgaand wordt in hoofdstuk 2 aangegeven op welke onderdelen het beleidskader gewijzigd is en of dit gevolgen heeft voor dit plan. In hoofdstuk 4 is aangegeven op welke wijze rekening is gehouden met de omgevingsaspecten. En tot slot is in hoofdstuk 5 een toelichting gegeven op de procedure bij deze herziening.


Hoofdstuk 2 Beleidskader

Het beleidskader is in de tijd tussen vaststelling van het vigerende plan en het opstellen van dit ontwerp plan grotendeels gelijk gebleven. Belangrijkste nieuwe beleidskaders zijn:

  • Omgevingsplan Zeeland 2012 - 2018
  • Bestemmingsplan buitengebied Sluis

Omgevingsplan Zeeland 2014-2018

Het Omgevingsplan 2012-2018 is op 28 september 2012 vastgesteld door Provinciale Staten van Zeeland. De Provincie richt zich op het ruimtelijk-economisch domein, cultuur en de bovengemeentelijke sociale infrastructuur en zij ontwikkelt zich verder in haar rol als gebiedsontwikkelaar op bovengemeentelijke opgaven, het project Waterdunen is er hier één van.

In geen andere provincie in Nederland is de verwevenheid met water zo groot als in Zeeland. Het vele water kent als deltagebied een grote diversiteit. Voor Zeeland is het van belang om niet alleen vanuit landkwaliteiten te denken, maar juist vanuit de combinatie met waterkwaliteiten.

De hoofdlijnen van het beleid zijn een sterke economie, een goed woon- en werkklimaat en water en landelijk gebied met kwaliteit. Prioriteiten op het gebied van economie die voor het buitengebied van belang zijn zijn een verdere ontwikkeling van de biobased economy en vernieuwing in de recreatie, visserij, schelp- en schaaldiersector en de landbouw.

Het nieuwe omgevingsplan biedt geen gewijzigde inzichten voor het plan Waterdunen.

Bestemmingsplan Buitengebied Sluis

Dit bestemmingsplan is vastgesteld op 23 juni 2012 door de gemeente Sluis. Ten behoeve van op het strand gewenste ontwikkelingen is inmiddels een 1e herziening van het bestemmingsplan buitengebied vastgesteld (d.d. 31-01-2013). De gronden waarop het provinciaal Inpassingsplan Waterdunen betrekking heeft zijn buiten dit bestemmingsplan Buitengebied gelaten, maar sluiten hier wel op aan.

Waar van toepassing, is met de regels in deze herziening, rekening gehouden met de regeling zoals die in het bestemmingsplan Buitengebied van Sluis is opgenomen.

Hoofdstuk 3 Wijzigingen t.o.v. het vigerende plan

3.1 Inrichtingsplan

Ten aanzien van het inrichtingsplan 2010 heeft inmiddels een aantal wijzigingen plaatsgevonden als gevolg van de onderhandelingen enerzijds en een nadere detaillering richting uitvoering anderzijds. In onderstaande figuur 3.1 is de Inrichtingsplankaart anno 2013 opgenomen. De wijzigingen die een doorwerking hebben in de bestemmingen en juridische regelingen zijn opgenomen in onderstaande paragraaf.

afbeelding "i_NL.IMRO.9929.IPPWatdunen1eHerz-VA01_0001.jpg"

Figuur 3-1 Inrichtingsplan Waterdunen (d.d. 21 mei 2013)

3.2 Bestemmingen en juridische regelingen

In deze paragraaf wordt een beschrijving gegeven van de verschillende bestemmingen in juridische regeling van deze herziening. De juridische regeling bestaat uit een verbeelding en een set regels. Deze onderdelen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en dienen dan ook altijd gezamenlijk geraadpleegd en gelezen te worden.


Verbeelding

Op de verbeelding zijn de percelen binnen het plangebied opgenomen waarop de wijzigingen betrekking hebben. Het betreft verschillende bestemmingen, waarvoor regels zijn vastgelegd in artikel 3 tot en met 14.


Regels

De regels bestaan uit vier hoofdstukken. In hoofdstuk 1 zijn de inleidende regels opgenomen (artikel 1 en 2), hoofdstuk 2 omvat de bestemmingsregels (artikel 3 tot en met 13), en de dubbelbestemming 'Waterstaat - Waterkering' (artikel 14). Verder zijn in hoofdstuk 3 de algemene regels opgenomen en tot slot staan in hoofdstuk 4 de overgangs- en slotregels.


Toelichting bestemmingen

In het onderstaand wordt per bestemming een korte toelichting gegeven op de wijzigingen.

Agrarisch met waarden - Landschapswaarden

Deze bestemming is toegekend aan een perceel langs de Puijendijk. Voor dit perceel was in het inpassingsplan Waterdunen een woonbestemming voorzien, echter in de beroepsprocedure is deze vernietigd. Het betreft een reëel agrarisch bedrijf waarvan de eigenaar heeft aangegeven dit voort te zetten. De aan het perceel toegekende bestemming 'Agrarisch met waarden - Landschapswaarden' is een logisch vervolg op de vigerende agrarische bestemming.

Horeca

Als gevolg van de verdere planuitwerking van het dijkversterkingsplan en een wijziging in de ontsluiting is de begrenzing van het hotel c.q. de bestemming Horeca licht gewijzigd. De verbeelding is hierop aangepast. De overige uitgangspunten met betrekking tot het hotel blijven ten opzichte van het vigerende plan ongewijzigd.

Natuur

Deze bestemming is toegevoegd vanwege een verschuiving in de ligging van een eiland aan de noordwestzijde van het plangebied.

Natuur - Recreatie

In de bestemmingsgrenzen hebben naar aanleiding van de onderhandelingen een aantal kleine wijzigingen plaatsgevonden, onder andere ter hoogte van 't Killetje. Op een perceel is de aanduiding 'agrarisch' toegevoegd, zodat hier een bij het gebied passende vorm van agrarisch gebruik gehandhaafd kan blijven. Op een ander perceel de aanduiding 'specifieke vorm van agrarisch met waarde - weiland' toegevoegd, zodat het feitelijke en gewenste gebruik als weiland voor het hobbymatig houden van dieren hier gehandhaafd kan blijven.

Recreatie

Deze bestemming is van toepassing op het strand en is aangepast aan de regeling zoals deze in de 1e herziening van het bestemmingsplan buitengebied Sluis is voorzien.

Recreatie - 1

Deze bestemming heeft betrekking op de boulevard. Ten opzichte van het vigerend inpassingsplan is aan deze bestemming ter plaatse van de boulevard de aanduiding 'verkeer' toegevoegd. Op deze wijze kan beter dan met de oorspronkelijk toegekende verkeersbestemming invulling worden gegeven aan het gebruik dat op de boulevard is beoogd.

Verkeer

De bestemming verkeer is toegevoegd vanwege een gewijzigde en/of te formaliseren ontsluiting van een tweetal percelen. En vanwege enige verschuivingen in de weg en het parkeerterrein ten westen van het plangebied.

Ook is de verkeersbestemming ter hoogte van 't Killetje een tiental meters naar het oosten geschoven in verband met de stabiliteit van de oevers van naastgelegen uitwateringskanaal.

Water

Als gevolg van de verdere planuitwerking zijn op enkele locaties waterlopen gewijzigd. De verbeelding is hierop aangepast.

Waterstaatswerken

Als gevolg van de verdere planuitwerking is de begrenzing van de bestemming Waterstaatswerken op enkele plaatsen gewijzigd, onder andere aan de noordpunt van 't Killetje en aan de noordrand van het Zandertje. Tevens is aan deze bestemming de specifieke bouwaanduiding 'gebouw 1' en 'gebouw 2' toegevoegd. Dit ten behoeve van de bedieningsgebouwen die noodzakelijk zijn voor de aansturing van het gemaal en de getijdenduiker.

Wonen

Deze bestemming is toegekend op twee locaties waaraan in het vigerende plan een wijzigingsbevoegdheid naar 'wonen' was toegekend. Met deze herziening worden deze wijzigingen geëffectueerd. Daarnaast is voor deze bestemming het maximaal aantal woningen geactualiseerd.

Wonen - 1

Deze bestemming is toegekend aan een perceel aan de Langeweg. Voor dit perceel was in het inpassingsplan Waterdunen een woonbestemming ("wonen") voorzien, echter in de beroepsprocedure is deze vernietigd. Bestemming betreft de reparatie hiervan en is in overleg met belanghebbenden tot stand gekomen. Aan het niet bebouwde deel van het perceel is de aanduiding 'tuin' toegekend.

Waterstaat - Waterkering

Deze dubbelbestemming valt over een aantal bestemmingen in deze herziening en is derhalve opgenomen. Daamaast is als gevolg van de verdere planuitwerking de begrenzing van deze dubbelbestemming op enkele plaatsen gewijzigd, onder andere in de bocht Puijendijk - Walendijk.

Hoofdstuk 4 Omgevingsaspecten

Deze herziening van het inpassingsplan Waterdunen omvat een aantal wijzigingen die in voorgaand hoofdstuk zijn weergegeven. In twee gevallen betreft het reparatie naar aanleidig van een beroepsprocedure, in twee gevallen betreft het wijzigingen waarvoor in het vigerende plan reeds een wijzigingsbevoegdheid is opgenomen en in dat kader ook reeds een ruimtelijke beleidsafweging heeft plaatsgevonden. Voor het overige betreft het wijzingen naar aanleiding van onderhandelingen en gewijzigde eigendomsverhoudingen en de nadere detaillering richting uitvoering.

Voor wat betreft de locatie Zandertje 17 geldt dat het toepassing geven aan de wijzigingsbevoegdheid naar een woonbestemming voorwaardelijk gekoppeld is aan de verplaatsing van de spuiterij. De spuiterij zal naar Deltahoek verplaatsen en op de bestaande locatie niet langer in gebruik zijn. Hieraan ligt een privaatrechtelijke overeenkomst tussen de spuiterij en de Provincie Zeeland ten grondslag. Hiernaast wordt ook de sanering van de bestaande schuur in ruil voor de bouw van de woning als ruimtelijke kwaliteitswinst gezien. Het eerder in het Inpassingplan onder artikel 23 lid 3 opgenomen 'persoonsgebonden overgangsrecht' komt daarmee in dit plan te vervallen.


Geluid 

Op grond van de Wet geluidhinder dient bij de voorbereiding van de vaststelling van het ruimtelijk plan dat voorziet in nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen (waaronder woningen) akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden.

Zowel het Zandertje als 't Killetje is op basis van het inpassingsplan Waterdunen aangepast. De wegen wordt getypeerd als doodlopende weg . Aan de wegen staat slechts een aantal huizen waardoor alleen bestemmingsverkeer zich op deze wegen bevindt. Vanwege de sanering van de spuiterij aan het Zandertje 17 bevinden zich geen bedrijven in de nabijheid van de locaties die vallen binnen een onderzoekszone als bedoeld in de Wet geluidhinder. Om bovenstaande redenen is nader akoestisch onderzoek achterwege gebleven.

Luchtkwaliteit 

De Wet luchtkwaliteit voorziet in het beschermen van mens en milieu tegen de negatieve effecten van luchtverontreiniging. Luchtkwaliteitseisen vormen onder andere geen belemmeringen voor ruimtelijke ontwikkelingen als een project niet in betekenende mate bijdraagt aan de luchtverontreiniging. Hiervan is sprake als projecten de concentratie NO2 of fijn stof met niet meer dan 1% verhogen.

De in deze herziening opgenomen wijzigingen dragen niet in betekende mate bij aan de luchtverontreiniging. Daarom is nader onderzoek naar de luchtkwaliteit niet noodzakelijk.

Bodem 

Ten tijde van het opstellen van het Inpassingsplan Waterdunen is op basis van het uitgevoerde verkennende bodemonderzoek geconcludeerd, dat er geen beletsel was om een wijzigingsbevoegdheden naar een woonbestemming toe te kennen.

In het verkennende bodemonderzoek op het Zandertje 17 is het gehele perceel bemonsterd en zijn er mengmonsters geanalyseerd. Tijdens het veldwerk zijn geen kenmerken van bodemverontreiniging aangetroffen. Uit de analyseresultaten blijkt ook dat er geen sprake is van bodemverontreiniging. Het onderzoek is uitgevoerd in 1999. De bedrijfsactiviteiten van de spuiterij hebben zich beperkt tot de loods (met vloeistofdichte vloer) op het aangrenzende perceel. Het is niet waarschijnlijk, dat deze activiteiten sinds 1999 op het wijzigingsperceel tot bodemverontreiniging hebben geleid. Op het wijzigingsperceel lag een enkel risicopunt, een olietank. Deze tank is volgens zeggen van de eigenaar reeds lange tijd geleden verwijderd en na 1999 niet meer in gebruik geweest. Gelet op het voorstaande wordt nader onderzoek naar de bodemkwaliteit niet nodig geacht.


Water

De waterhuishoudkundige gevolgen van de planwijzigingen zijn beperkt. Bij 't Zandertje 17 zal, gelet op de bestaande schuur en erfverharding, de bouw van een woning naar verwachting niet leiden tot een toename van het verhard oppervlak. Bij 't Killetje komen de woningen op een locatie waar in het vigerende plan een parkeerplaats is bestemd. De woningen zullen aangesloten kunnen worden op bestaande, of naar aanleiding van de plannen te realiseren persleidingen. Het huishoudelijk afvalwater zal dus via het riool worden afgevoerd. In het kader van het project Waterdunen zullen aan de randen van de betreffende percelen erfsloten worden aangelegd, waarop het overtollig hemelwater kan worden afgevoerd. Langs deze sloten zal een toegankelijke onderhoudsstrook worden vrijgehouden.

Hiernaast wordt als gevolg van de verdere planuitwerking de watergang aan de westzijde van het plangebied omgelegd. Voor deze wijziging is reeds een vergunning aangevraagd en verkregen.

Over de planwijzigingen heeft al overleg plaats gehad met het waterschap Scheldestromen en de gemeente Sluis. Beide instanties hebben aangegeven in te kunnen stemmen met de beoogde ontwikkeling.

Natuur

De geplande natuurontwikkeling in de omgeving en andere natuuraspecten vormen geen beletsel voor de beoogde wijzigingen. Belangrijkste wijziging betreft de bouw van in totaal 4 woningen, echter op locaties die reeds aansluiten op bestaande bebouwingslinten. Dit heeft geen effect op het Natura2000-gebied van de Westerschelde.

Uit de natuurtoets in het kader van het Inpassingsplan Waterdunen en de aangevraagde Flora- en faunawet-ontheffing voor de uitvoering van het project Waterdunen blijkt dat het perceel Zandertje 17 en de aangrenzende gronden van belang zijn voor de steenuil. Bij de uitvoering van het project Waterdunen worden mitigerende maatregelen genomen, waarmee een onaanvaardbare aantasting van het leefgebied wordt voorkomen.

Agrarische bedrijvigheid

Op twee plaatsen binnen het plangebied blijft agrarische bedrijvigheid als functie aanwezig. In één geval betreft het een agrarische bestemming, in het andere geval een aanduiding 'agrarisch' binnen de bestemming Natuur-Recreatie. Deze agrarische functies sluiten aan op de bestemming Natuur - Recreatie. Binnen de aanduiding 'agrarisch' zijn alleen grondgebonden agrarische activiteiten toegestaan. Voor de agrarische bestemming geldt dat bouwen gekoppeld is aan het bouwvlak en slechts beperkt - en onder voorwaarden - daarbuiten. Afwijken van de bouwregels is alleen toegestaan indien dit niet leidt tot onevenredige aantasting van landschaps- en cultuurhistorische waarden of van de gebruiks- en ontwikkelingsmogelijkheden van naastgelegen percelen.

Cultuurhistorie en archeologie

De provinciale Cultuurhistorische waardenkaart geeft ter plaatse van de percelen waar woningbouw mogelijk gemaakt wordt geen bijzondere cultuurhistorische waarden aan.


In het kader van de MER voor Waterdunen is een verkennend archeologisch onderzoek uitgevoerd (gerapporteerd in de toelichting op het Inpassingsplan Waterdunen), waaruit kan worden geconcludeerd dat binnen het plangebied geen sprake is van archeologische (verwachtings)waarden.

Uit recent uitgevoerd nader archeologisch onderzoek is evenwel gebleken, dat er op verschillende locaties toch sprake zou kunnen zijn van archeologische waarden. Een deel van de werken zal derhalve onder archeologische begeleiding worden uitgevoerd. Hiervoor zijn inmiddels goedgekeurde programma's van eisen beschikbaar.


Externe veiligheid

Het aspect externe veiligheid vormt geen belemmering voor de beoogde wijzigingen. In de omgeving liggen geen bedrijven, die gevolgen kunnen hebben voor de externe veiligheid. Ook zijn in de omgeving geen transportroutes voor gevaarlijke stoffen aanwezig, noch planologisch relevante leidingenstroken, (buis)leidingen en hoogspanningsleidingen of -verbindingen waarbij externe veiligheidsaspecten in het geding kunnen zijn.

Explosieven

De locaties waar woningbouw mogelijk gemaakt wordt maken deel uit van een gebied met een hoge trefkans aan niet-gesprongen explosieven. Voor de bouw van de woningen dient op het perceel onderzoek uitgevoerd te worden naar de aanwezigheid van niet-gesprongen explosieven.

Verkeer en parkeren

De locaties waar woningbouw mogelijk gemaakt wordt liggen aan respectievelijk 't Killetje en het Zandertje. Deze wegen worden als gevolg van het project Waterdunen doodlopend.
Op de percelen is voldoende ruimte voor het parkeren van minimaal 2 auto's. Daarmee wordt voldaan aan de veelal gehanteerde parkeernorm voor vrijstaande woningen.

Aan de westzijde van het plangebied heeft tevens een wijziging in de verkeersbestemming plaatsgevonden als gevolg van het omleggen van het parkeerterrein en de weg in het kader van de verkeersveiligheid. Strandbezoekers hoeven nu niet meer over te steken om vanaf de parkeerplaats bij het strand te komen.

Hoofdstuk 5 Uitvoerbaarheid en procedure

De in deze herziening opgenomen wijzigingen vormen een onderdeel van het totale project Waterdunen.

De herziening is in overleg met betrokkenen tot stand gekomen. Ten aanzien van de wijziging naar een woonbestemming is ervoor gekozen hiervoor geen exploitatieplan op te stellen, omdat in beide gevallen er voorafgaande overeenkomsten met de betreffende eigenaren van de gronden liggen.

Binnen deze context is ervoor gekozen direct een ontwerp inpassingsplan in procedure te brengen. Ter voorbereiding van het ontwerp is op basis van het concept ontwerp inpassingsplan vooroverleg gevoerd met overleginstanties en direct betrokkenen. In de periode van 23 mei tot 21 juni hebben zij gelegenheid gekregen hun reacties op het concept ontwerp kenbaar te maken. Tijdens dit vooroverleg zijn twee inhoudelijke reacties geuit. Het conceptontwerp is op de volgende punten aangepast:

  • binnen de agrarische bestemming is voor het inplanten van bomen geen aanlegvergunning meer nodig;
  • er is bij het Killetje een nieuwe locatie voor een strandpaviljoen opgenomen; tevens is de begrenzing van de waterkering hier aangepast aan de feitelijke situatie na de door het waterschap uitgevoerde kustversterking.

Tot slot zijn in de regeling nog enkele tekstuele wijzigingen doorgevoerd om het plan te laten voldoen aan de nieuwe bepalingen vanuit de SVBP 2012 (Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 in plaats van voorheen 2008).

Het ontwerpplan heeft vanaf 29 augustus tot en met 9 oktober 2013 ter inzage gelegen. Op 4 september 2013 is een inloopbijeenkomst gehouden. Er zijn geen zienswijzen tegen het ontwerpplan binnengekomen. Provinciale Staten hebben op 13 december 2013 het plan ongewijzigd ten opzichte van het ontwerpplan vastgesteld.